Sider

16. mars 2012

To ting på en gang

Firmaet ROVI, som produserer svært mye av softwaren som befinner seg i de ulike typene med set-top-bokser, har kastet seg på ballen. ROVIs “Chief evangelist”, Richard Bullwinkle, hadde en rekke interresante innspill til hvorfor en “second screens” er en bedre plattform å utvikle både navigering, ekstra innhold, og reklame til, enn de tradisjonelle Set-Top-Boksene.

Data fra boksene ROVI lager navigeringssoftware for, viser at 86% av tv-seerne ikke vet hva de skal se når de setter seg foran TV’en, men starter å zappe vilkårlig rundt i tv-jungelen. I USA, hvor mange har 500+ TV-kanaler og velge i, er navigasjon og ikke minst muligheten til å oppdage godt innhold på tv-skjermen nesten blitt en umulighet. Selv her hjemme i Norge, hvor gjennomsnittet sitter med rundt 30-40 kanaler i sine grunnpakker, kan oppgaven av og til være vanskelig nok.

Bullwinkle peker på at man i lang tid har forsøkt å gjøre TV-en til en rik internett-basert enhet, men ikke på noe måte lyktes. Fjernkontrollen er rett og slett uegnet som navigeringsverktøy med mindre det eneste du skal gjøre er å bla igjennom kanaler. Det er fullt mulig å søke med en fjernkontroll, men mangelen på tastatur gjør at svært få benytter seg av muligheten.

Ved å utvikle applikasjoner til nettbrett mener Bullwinkle at man kan omgå flere av de problemene man i dag opplever med STB.

Kilde: NRKbeta

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar