Sider

12. februar 2012

Path, Facebook og hvordan beskytte kildene dine

Måten Google nå kobler alle tjenestene sine sammen, og tidligere personvernskontroverser som med Google Buzz, gjør at jeg har blitt mye mer forsiktig med hva slags kommunikasjon jeg bruker Gmail til.

Det er absolutt ikke et sted jeg ville hatt kontakt med konfidensielle kontakter, og jeg håper de mediehusene, blant annet Berlingske, som for en stund tilbake gikk over til gmail har tenkt veldig nøye over dette.

Det samme gjelder Facebook: Jeg skriver aldri noe der, selv i private meldinger, som ikke tåler å bli gjort offentlig.

Et annet problem for journalister med Facebook er hvordan det å følge en side – for eksempel siden til Telenor eller Netcom – nå automatisk blir gjort om til annonser. Og det ser jo bare dumt ut når man får annonser på Facebook som viser at journalister anbefaler de selskapene de skriver om.

Det er jo en grunn til at vi “liker” de, det er jobben vår å følge med på dem, men det ser ikke spesielt smart ut. Så for min del har jeg avfulgt de fleste slike sider på den norske FB-kontoen min, men jeg sitter ikke på noe fasitsvar her så vil gjerne vite hva andre tenker om hvordan journalister bør forholde seg til dette.

Min foreløpige konklusjon til hvordan forholde med til denne utviklingen som journalist er å betrakte alt jeg gjør på gratis apper og nettjenester som potensielt offentlig.


For å skru av social ads som vises til venner på Facebook: https://www.facebook.com/settings?tab=ads§ion=social
For å skru av muligheten til å vise annonser til tredjepart (som Facebook påstår de foreløpig ikke gjør): https://www.facebook.com/settings?tab=ads§ion=platform

Kilde: Netthoder

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar